۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

۲ تا خبر خوب !

باسلام

خب این بار فقط چندتا خبر میزنم  البته خبرهای خوب و خوشحال کننده !

اول اینکه :

 

گنبد سلطانیه در یونسکو به عنوان هفتمین اثر تاریخی ایران به ثبت رسید !

 

گنبد سلطانیه چهارمین اثر تاریخی است که در سال های پس از انقلاب، برای ثبت جهانی در فهرست میراث فرهنگی یونسکو نامزد می شود. بنای این گنبد که متعلق به دوران ایلخانی است؛ یکی از بلندترین بناهای آرامگاهی در دوران اسلامی است.

این بنا بعد از کلیسای جامع مریم مقدس در فلورانس ایتالیا و مسجد ایاصوفیه استانبول سومین بنای عظیم آجری در جهان به شمار می رود. این گنبد تجلی گاه هنر و معماری دوران ایلخانی است که در اواخر قرن هشتم به دستور سلطان محمد خدابنده ساخته شده است. این بنا به علت گرایشات شیعی سلطان محمد و با هدف انتقال مقبره حضرت علی (ع) به سلطانیه ساخته شده است.



 

و خبر بعدی هم اینکه:

یونسکو تا بهمن برای تعدیل جهان نما به ایران فرصت داد !

 

کمیته میراث جهانی یونسکو در جلسه خود در شهر دوربان کشور آفریقای جنوبی با بررسی وضعیت پرونده میدان نقش جهان برای آخرین بار به ایران مهلت داد که تا اول فوریه 2006 (11 بهمن ماه سال 84) با ارائه نامه ای رسمی و جدول زمان بندی از اقدامات صورت گرفته برای کاهش ارتفاع برج جهان نما به یونسکو گزارش دهد.

«سید محمد بهشتی » رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت:« در صورتی که ایران تا تاریخ در نظر گرفته شده اقدامی را انجام نداده باشد و گزارشی را به مرکز میراث جهانی ارائه ندهد. میدان نقش جهان اصفهان(امام)به شکل اتوماتیک در فهرست میراث در خطر جای خواهد گرفت


فهرست میراث در خطر شامل آثار ثبت شده جهانی است که به لحاظ مدیریتی،جنگ،حوادث طبیعی،غارت و شرایط دیگر در خطر از بین رفتن قرار گرفته باشند.


بهشتی گفت:«کمیته میراث جهانی طبق مصوبه خود از ایران خواسته است تا برای حفاظت از یکپارچگی و اصالت شهر تاریخی و میدان نقش جهان اصفهان، ارتفاع برج جهان نما را طبق نظر کمیته فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور از سمت ضلع شرقی (جنب میدان دروازه دولت) تا 12متر و از سمت ضلع غربی (شامل برج) تا 24 متر کاهش دهد


میدان نقش جهان اصفهان که در سال 1357 و در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در کشور مصر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، یکی از مهمترین محوطه های تاریخی و اسلامی ایران محسوب می شود. از چند سال پیش به دلیل ساخت برج جهان نما با بیش از 48 متر ارتفاع و 12 طبقه سازه که حریم منظر این میدان را شکسته است، یونسکو در مورد قرار گرفتن میدان در فهرست میراث در خطر جهانی به ایران هشدار داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد