۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

مصوبه یونسکو در مورد نقش جهان

مصوبه یونسکو برای میدان نقش جهان


کمیته میراث جهانی یونسکو در آخرین جلسه خود در شهر دوربان کشور آفریقی جنوبی با بررسی وضعیت پرونده میدان نقش جهان بری آخرین بار به یران مهلت داد تا اول فوریه 2006 (11 بهمن ماه سال 84) با ارائه نامه ی رسمی و جدول زمان بندی از اقدامات صورت گرفته بری کاهش ارتفاع برج جهان نما به یونسکو گزارش دهد.

  

کمیته میراث جهانی یونسکو در آخرین جلسه خود در شهر دوربان کشور آفریقای جنوبی با بررسی وضعیت پرونده میدان نقش جهان برای آخرین بار به ایران مهلت داد تا اول فوریه 2006 (11 بهمن ماه سال 84) با ارائه نامه ای رسمی و جدول زمان بندی از اقدامات صورت گرفته برای کاهش ارتفاع برج جهان نما به یونسکو گزارش دهد.

متن کامل مصوبه یونسکو به این شرح است:

تعیین مصوبه 29 COM7 354.Rev کمیته میراث جهانی در بیست و نهمین اجلاس کمیته میراث جهانی در دوربان آفریقای جنوبی.


کمیته میراث جهانی

1.پس از بررسی‌ WHC-05/29.COM/78.Rev

2.با یادآوری مصوبه 28COM/5B.63 بیست و هشتمین اجلاس کمیته میراث جهانی

(سوشو چین 2004)

3.با توجه به این که دادگستری اصفهان تصیمی درباره کاهش ارتفاع مجتمع تجاری جهان‌نما اتخاذ نکرده است.

4.به علاوه، با عنایت به اعلام عزم کشور ذی‌ربط (جمهوری اسلامی ایران) در جهت پذیرش، اجرای مصوبه‌های پیشین کمیته در این رابطه

5.با تاسف از این که احداث ساختمان تا پایان ماه ژوئن جاری همچنان ادامه داشته است.

6.گویا کشور عضو ‌ترغیب می کند تا عملیات در حال پیشرفت احداث مجتمع تجاری را متوقف کرده و به تلاش‌های خود برای اجرای مصوبه‌های کمیته و همچنین توصیه‌های کمیته ملی فنی در جهت کاهش ارتفاع ضلع شرقی ساختمان (میدان دروازه دولت) تا 12 متر و 24 متر برای ضلع غربی ساختمان، شامل برج، بر اساس قوانین و مقررات ملی و برای حصول اطمینان از حفاظت از اصالت و یکپارچه‌گی شهر تاریخی اصفهان در اطراف میدان امام اصفهان _ اثر ثبت شده جهانی _ ادامه دهد.

7.تصویب می‌کنیم در صورتی که کشور عضو تا تاریخ اول فوریه 2006 تایید، کتبی دال بر کاهش ارتفاع ساختمان بر اساس کفار بند 6 فوق به همراه جدول زمانی اجرای آن را به مرکز میراث جهانی ارسال نکند به دلیل اثرات زیان بار و جدی مجتمع به معماری و تمامیت شهرسازی (خطر وارده) و آسیب‌های تهدید کننده به بافت‌ شهری (خطر بالقوه) بر ارزش ممتاز جهانی به اثر ثبت شده جهانی به طور خودکار میدان امام اصفهان را در فهرست آثار جهانی در خطر قرار دهد.

8.کشور عضو را تشویق می‌کنیم تا به تلاش‌های خود برای نامزد کردن پهنه بیشتری از اثر ثبت شده جهانی، به طوری که محور تاریخی شهر شامل مساجد جامع، بازار، پل‌های تاریخی، زاینده رود و خیابان چهار باغ جنوبی را در برگرفته و موجب تقویت بیشتر او حفاظت از میراث شهری اصفهان شود، ادامه دهد.

9.از کشور عضو درخواست می‌کنیم تا تاریخ اول فوریه 2006 گزارش وضعیت حفاظتی اثر به انضمام موضوع کاهش ارتفاع مجتمع تجاری، را برای بررسی در اجلاس سی‌ام در سال 2006، تسلیم مرکز میراث جهانی کنید.

نظرات 6 + ارسال نظر
پژمان پنج‌شنبه 30 تیر 1384 ساعت 00:25 http://shahram-nazeri.blogsky.com

وبلاگ قشنگی داری
موفق باشی

امیر رضا جمعه 31 تیر 1384 ساعت 23:10 http://taarikhi.persianblog.com

سلام دوست من امیدوارم که خوب و خوش باشید از اینکه من را قابل دانسته و لینک دادید بسیار سپاسگزارم من هم لینک شما را اضافه کردم امیدوارم که از مطالب وبلاک استفاده نمایید گرچه مطالب من به پای مطالب دست اول شما نمی رسد.............. من که از اخبار وبلاگ شما لذت می برم و مخصوصا مطالب مربوط به جهان نما که مدتهای زیادی است که پیگیر قضیه آن هستم ............ موفق باشید و سرافراز .

فرزند پاییز شنبه 1 مرداد 1384 ساعت 22:27 http://farzandepaeez.blogfa.com

خبرات جالبا تازه و جذاب
به امید ایرانی آباد
به وبلاگ من هم بیا

فرزند پاییز شنبه 1 مرداد 1384 ساعت 23:39 http://farzandepaeez.blogfa.com/

ایران رو باید نجات داد از فراموشی .... از همه چیز... ولی چه طور !!
مگر اینکه خداوند از آسمان دستی بفرسته

سعید یکشنبه 2 مرداد 1384 ساعت 07:44

من با کوتاه کردن جهان نما به شدت مخالفم. شما هم به جای اینکه استفراقهای سازمان میراث فرهنگی را بخورسد لطفا از قول خودتان حرف بزنید.

شما دوست من از ضرر و زیانهایی که تعدیل این بنا برای مردم و شهر دارد خبر دارید ؟ مسلما نه.

مهدی دوشنبه 16 آبان 1384 ساعت 13:02

دوست عزیزم خوب است کمیته ای پیگیری کند چه قدرت های پشت سر این عمارت آبرو بر هستند که این طور از آن دفاع می کنند . چه کسانی در ساخت آن به پول های کلان میلیاردی رسیده یا می رسند که حاضرند آبروی شهرمان برود ولی در آمد نامشروع آنها نرود . چرا یک ساختمان بی هویت می تواند هویت هزار ساله یک شهر را ببرد .!!!!!
چه شده است که هیچ شهرداری و هیچ شورای شهری جرآت ندارد به کوتاه کردن آن رای بدهد .
مطمئن هستم آن کمیته به نتایج خوبی می رسد . چنان که من هر روز از کنار آن ساختمان رد می شوم می بینم همچنان در حال ساخت آن هستند و اخیرا جلوی آن را هم آجر نما کرده اند .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد