۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

خبر :‌ تخریب بافت سنتی اصفهان..

غبار ویرانی از بافت قدیم اصفهان زدوده می شود

اگرچه سال های طولانی فراموشی ، غبار فرسودگی بر خانه های تاریخی اصفهان نشانده اما این بار سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان مسوولیت ساماندهی بافت تاریخی نصف جهان را بر عهده گرفته است .

"حسین جعفری "مدیر عامل سازمان نوسازی اصفهان در این باره گفت:«تعدادی از خانه های تاریخی و قدیمی شهر شناسایی و کار احیا آنها آغاز شده است.»

اصفهان



به گفته جعفری، خانه تاریخی منصوب به اژه‌ای‌ها در ضلع جنوبی میدان عتیق در خیابان هارونیه که در بافت قدیمی شهر قرار دارد و تنها تکه‌ای از مساحت قابل توجه آن باقی مانده است.پیشینه ساخت این بنا به دوره قاجاریه برمی‌گردد و تزیینات خاص شامل گچ‌بری، نقاشی روی گچ و مقرنس‌کاری در آن به وفور دیده می‌شود.

خانه تاریخی رشیدی بنای دیگری که مزین به مقرنس‌ها و گوشواره‌ها یی متعلق به دوره قاجار که در خیابان هاتف و در طرح محور تاریخی، فرهنگی، گردشگری خواجه نظام‌الملک استقرار دارد.

از دیگر بناهایی که بر مبنای برنامه های جدید مرمت می شوند ،خانه تاریخی کدخدایی متعلق به دوره قاجار است که در خیابان ابن‌سینا در محله پادرخت، کوچه کدخدا و در قالب طرح محور تاریخی، فرهنگی،‌ گردشگری دردشت واقع شده است.

به گفته جعفری ساختمان این بنا بر اساس سبک معماری دوره قاجار با شاه‌نشین‌ها، ارسی‌ها و سه‌دری‌ها طراحی و ساخته شده و با گچ‌بری، مقرنس و نقاشی مزین شده است.

وی افزود:«خانه استپانیان خانه‌ای از جنس خشت که وقتی وارد حیاطش می‌شوی گویی بین دو دوره تاریخ صفویه و قاجار سرگردان می شوی.‌ جبهه جنوبی این بنا یادگار عصر صفوی است و جبهه شمالی معماری دوره قاجار را نمایان می کند.»
خانه مشروطه بنایی تاریخی که با همه قدمت خود رازدار فعالیت‌ها و یادآور خاطرات ارزشمند آزادی‌‌خواهانه ملتی است که سال‌ها پیش در برابر استبداد قد علم کردند و نخستین نغمه‌های رهایی را سر دادند.

اصفهان




این خانه‌های تاریخی بر اثر گذشت زمان و نبود مراقبت‌های لازم گرد ویرانی بر آنها نشسته و درمعرض نابودی قرار دارند.

سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در راستای اهداف خود در زمینه مرمت و ساماندهی بناها و فضاهای تاریخی موجود در شهر اصفهان اقدام به احیا و استحکام‌بخشی خانه‌های تاریخی مذکور کرده است . از دیگر اقدامات سازمان ایجاد کاربری مناسب در این خانه هاعنوان می شود .

در نظر گرفتن کاربری جدید و متناسب برای این بناها از زوال و نابودی آنها جلو گیری می کند.

اصفهان جزو مهمترین شهرهای تاریخی فرهنگی ایران است که روند تخریب بافت قدیم آن در سال های اخیر سیری صعودی و نگران کننده داشته است و به رغم برنامه ریزی های مسوولان ماشین تخریب همچنان به حرکت خود ادامه می دهد.

پ.ن:‌ ببینیم و تعریف کنیم !

نظرات 6 + ارسال نظر
مهدی شنبه 5 آذر 1384 ساعت 11:53

در یزد محله بزرگ قدیمی وجود دارد به نام فهادان . سازمان های مربو طه خودشان آن محله را حفاظت می کنند و هیچ کس حق نداردخانه های گلی آنجا را تخریب و خانه نو بسازد بسیاری از بناهای قدیمی این شهر در این محله قرار دارند . حالا چرا به جز پشت مسجد شاه آنهم در مقیاسی کوچک در اصفهان این کار صورت نگرفته نمی دانم

توی هر کوچه این شهر یه جایی وجود داره که یا آور یه تمدنه
فکر می کنم باید تا قبل از اینکه بیان و به دادشون برسن خودمون هم هواشونو داشته باشیم
به مرور زمان با تخریب بخشهایی از یک بنای قدیمی اوونجا به یه فضای مخوف تبدیل می شه
البته آقای مهدی نوشته اند( حالا چرا به جز پشت مسجد شاه آنهم در مقیاسی کوچک در اصفهان این کار صورت نگرفته نمی دانم )
این طور هام نیست در محله های دیگر هم سازمان میراث فرهنگی مشغول به کاره مثلا در سه خانه ی روبروی مسجد حکیم و..

فرهاد دوشنبه 7 آذر 1384 ساعت 15:10 http://vandadk.blogsky.com/

سلام
من با اجازتون موضوع سید خلیل عالی نژاد را در وبلاگم گذاشتم . لینک وبلاگتون هم میگذارم خوشحال میشم اگر شما هم اینکار را بکنبد

فرزین سه‌شنبه 20 دی 1384 ساعت 11:01

حمزه جان اصالتهای ما اصفهانیها هم به تدریج درحال کمرنگ شدن است واین تقصیر خودمان است باید بیشتر بهفکرباشیم.

مرتضی دوشنبه 25 اردیبهشت 1385 ساعت 14:47 http://home.esmartbuyer.com/

تبادل لینک

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد