۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

پل خواجو

این پل را پل شاهی و بابا رکن الدین و شیراز و حسن آباد هم نامیده اند از بناهای شاه عباس دوم صفوی است که در سال 1060 هجری بنا شده است.

طول پل 133 متر و عرض آن 12 متر است همان طور که گفته شد این پل را به اسامی دیگری نیز نامیده اند. وجه تسمیه آن به بابارکن الدین این است که بر سر راه تکیه بابارکن الدین عارف مشهور واقع شده بود، حسن آباد می نامیدند، به این علت که شالوده آن در عصر (حسن بیک ترکمان) ریخته شد، شیراز گفته اند به خاطر آنکه مسافران شیراز درآن زمان از روی این پل عبور می کرده اند و بالاخره به این سبب به پل خواجو نامبردار شده بود که در محله خواجو قرار داشت.

پل خواجو به دلیل معماری و تزئینات کاشیکاری بر سایر پلهای زاینده رود برتری دارد.

پل خواجو که در عصر صفویه یکی از زیباترین پلهای جهان به شمار می رفت در اصل به منزله سد و بند بود. به این معنا که با بستن دهانه های پل در ضلع غربی دریاچه ای به وجود می آمد.

در وسط هریک از دو ضلع شرقی و غربی پل ساختمانی بنا شده که شامل چند اتاق مزین به نقاشی است. این ساختمان که (بیگلربیگی) نامیده می شود در آن عصر اختصاص به بزرگان و امرائی داشت که به هنگام ایجاد دریاچه مصنوعی مسابقات شنا و قایقرانی را تماشا می کرده اند.

شعرای اصفهان درباره پل خواجو اشعار زیبایی سروده و در طی این سروده ها زیبائی های آن را توصیف کرده اند. از جمله این شعرا صائت تبریزی است که با قصیده ای بلند بالا یکی از روزهای جشن و چراغانی را ذکر می کند که در کنار پل خواجو برگزار شده است.

به نوشته محققین و مورخین که درباره سلسله صفویه بررسی کرده اند: هدف شاه عباس دوم از احداث پل خواجو ارتباط دو قسمت محله خواجو و دروازه حسن آباد با تخت فولاد و راه شیراز بود.

بطور کلی وجود "تزئینات کاشیکاری فراوان و پشت بغل های چشمه های پایین و غرفه های بالاو نمای غرفه های طرفین با کاشیهای الوان" پل خواجو را در شمار آثار بسیار ممتاز اصفهان قرار می دهد بطوری که کلیه سیاحان و جهانگردانی که در دوره های مختلف به اصفهان آمده اند زیبائیهای پل خواجو را وصف کرده و آن را در زمره شاهکارهای مسلّم معماری ایرانی، اسلامی به شمار آورده اند.

 

نظرات 7 + ارسال نظر
نرگس سه‌شنبه 22 آذر 1384 ساعت 19:04 http://maktoub.blogsky.com

سلام
آقا عجب عکس معرکه ای !ایول!:)
چطوری با زحمتهای من؟

شفیق چهارشنبه 23 آذر 1384 ساعت 00:24

فقط ایول
همین
بابا عکاس
خیلی ماه بود

نرگس چهارشنبه 23 آذر 1384 ساعت 13:11 http://maktoub.blogsky.com

اینجا هم خوشگل شده!:)

[ بدون نام ] چهارشنبه 23 آذر 1384 ساعت 13:29

ژنرال جان عکس ها خیلی زیباست . یک پیشنهاد داشتم . از کاروانسراهایی که اطراف اصفهان هستند و بسیار هم گمنام می باشند عکس بگیر و آنها را معرفی کن . کاروانسرای گز ُ ُ کاروانسرای مهیار کاروانسرای یزدخواست . کاروانسرای بین راه شاهین شهر ( نمی دانم اسمش چیست ) کاروانسرای مادر شاه در اطراف میمه و...( متشکرم )

امیر چهارشنبه 23 آذر 1384 ساعت 18:56 http://pws.blogsky.com

سلام
وبلاگ خوبی دارید... با دیدی متفاوت تر از بقیه !
من با تبادل لینک موافقم ؛ اگر اجازه بدهید شما رو لینک بدهم ممنون می شوم ....

موفق باشی
--------------------------

خدا کند تو بیایی و صبح سر بزند
که بی ستاره ترین شب شب جدایی توست
بیا که دیدن رویت بهشت موعود است
بهشت آیتی از جلوه خدایی توست

عاشقم
عاشق هر چه نام توست بر آن
و زخم های من همه از عشق هست از عشق ....

سحر چهارشنبه 6 اردیبهشت 1385 ساعت 21:51

سلام وبلاگتون خیلی عالیه عکس خیلی قشنگیم گذاشته اید اگه میشه در مورد رابطه های ریاضی با سی و سه ژل یا خواجو ویا یکی از آثار اصفهان مطلبی بنویسید و یا به ایمیلم بفرسید مرسی

[ بدون نام ] شنبه 23 اردیبهشت 1385 ساعت 19:38

در مورد پروژه خانه های حکیم میشه بپرسم منظورتون از اینکه در سال آینده تغییاراتی میکنه چیه ، خوب،،بد ،،ممتنع،،زشت ؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر چند تا پروژه مرمتی خوب در اصفهان می شناسی لطفا با عکس و آدرس معرفی کن . ممنون از همفکر ی و هم ایمیلیمون (به جای هم زبانی)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد