۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

استاد محمود ماهرالنقش - معمار سنتی اصفهانی

 

استاد محمود ماهرالنقش متولد 1301 اصفهان، نخستین استاد ساختمان در رشته معماری ایران و و پژوهشگر هنر طراحى و نقش کاشى و کاشیگرى و اولین نویسنده کتاب در این حوزه به شمار می آید.

میراث آجرکاری ایران، طرح و اجرای نقش در کاشیکاری ایران، نقش فیروزه، نقش در نقش و غیره از آن جمله است.

استاد ماهرالنقش پژوهشگر برتر سال 82 کشوری است و در سال گذشته نیز عنوان خادم برگزیده قرآن کریم در حوزه معماری و کاشیکاری اسلامی را کسب کرده بود.

 

 

از کاشی کاری های استاد ماهر النقش

استاد محمود ماهرالنقش. ۱۳۰۱. اصفهان. محقق

ـ ۲۰سال تدریس در دانشگاه علم و صنعت

ـ اولین استاد ساختمان در رشته معمارى ایران.

ـ ۵سال طراح سؤالات کنکور رشته ساختمان در دانشگاه علم و صنعت

ـ نویسنده اولین کتاب دانشگاهى معمارى در ایران با نام «اصول عملى ساختمان» و اصول فنى ساختمان در سال۱۳۴۴.»

ـ طراح تزئینات کتیبه هاى حرم «شیخ طبرسى»

ـ طراح خط بنایى صحن جامع رضوى ـ مصلاى تبریز

ـ پژوهشگر برتر سال۱۳۸۲

ـ مشاور هنرى آستان قدس رضوى و مصلاى تبریز و...

از استاد ماهرالنقش تاکنون ۲۵جلد کتاب در زمینه کاشیگرى و ساختمان به چاپ رسیده که برخى از آنها عبارتند از:

اصول عملى ساختمان، اصول فنى ساختمان (به چاپ یازدهم رسیده است). طرح و اجراى نقش در کاشیکارى ایران (۵جلد)، خط بنایى (نایاب)، تعمیرات ساختمان، نقش فیروزه، آجر و نقش، نقش در نقش، معمارى مسجد حکیم اصفهان، مسجد حکیم اصفهان و... نقش معقلى در هنرهاى اسلامى (در دست چاپ) و...

نظرات 9 + ارسال نظر
حسین سه‌شنبه 25 بهمن 1384 ساعت 01:37 http://esfahancapital.blogfa.com

سلام
من همیشه از شما عقب ترم اخوی.
مخلصیم

[ بدون نام ] سه‌شنبه 25 بهمن 1384 ساعت 12:33

اصفهان را فقط و فقط اصفهانی بشاید و اصفهانی را فقط و فقط کار برای اصفهان بباید.
این شعار ما اصفهانیهاست و سرلوحه زندگیمان

علیرضایی سه‌شنبه 25 بهمن 1384 ساعت 12:34

اصفهان را فقط و فقط اصفهانی بشاید و اصفهانی را فقط و فقط کار برای اصفهان بباید.
این شعار ما اصفهانیهاست و سرلوحه زندگیمان

جاذبه های گردشگری سه‌شنبه 25 بهمن 1384 ساعت 14:58 http://evalian.persianblog.com

سلام . مثل همیشه خیلی عالی بود . تصویر ظروف هم عالی بود . نمی دونم چرا وقتی هنر ایرانیان باستان را میبینم سرشار از غرور میشم . انگار که هنر خودم رو می بینم .... :)

کامیار سه‌شنبه 25 بهمن 1384 ساعت 15:02 http://kamyararyana.blogfa.com

سلام .



همچنان زیبا و پر انرژی .


موفق باشی.



من به روزم .


.

مرضیه سه‌شنبه 25 بهمن 1384 ساعت 17:06 http://tahavvol.mihanblog.com

خیلی خوب بود .
در مورد روز سپندار مزگان باید بگم که امکان نداره یادم بره . در هرصورت باید به دنبال فرصتی برای از عشق گفتن بود ... با والنتاین یا سپندار مزگان یا .... زیاد فرقی نمی کنه . مهم اصل مطلبه .

مرضیه سه‌شنبه 25 بهمن 1384 ساعت 17:07 http://tahavvol.mihanblog.com

راستی چرا لینک دوستانتون فعال نیست !!!

امیر سه‌شنبه 25 بهمن 1384 ساعت 17:07 http://pws.blogsky.com

شاید امروز وقتی باشه برای وداع ولمس انگشتان سرد زمین

ولی وداع با چه کسی و لمس انگشتان سرد کدامین زمین

من همون غریبه ام

که از جاده ی مه آلودی با کوله باری از غم های زیبا تو رو زیر لب زمزمه می کنه

و دیگر حسی برا ی وداع نیست....

تو با من وداع می کنی وبا او می روی

اینجاست که غمی بر کوله بار غم هایم اضافه میشه

هوا مه آلوده

زمین سرده وباز هم من مثل غریبه هستم.

غریبه ای که زندگی را برای تو می خواهد و خودش را برای مرگ

پس بزار بمیرم تا وجودم راحت و روحم آزاد شه

اما نه من نباید بمیرم

باید باشمو بمونم و زجر بکشم

اینجور برام بهتره

من دیوانه ای بودم که به تو دل بستم

و تو منو سوزوندی

شاید گذر روزها برای تو فرقی نداشته باشه

اما هر روزی که به من می گذره

جای یک زخم روی قلبم میمونه

تا کی .. تاکی!!!

این قلب لعنتی میخواد بتپه

هر روز به امید هوای آفتابی از بی خوابی بیدار میشم

اما روز به روز آسمون تیره تر میشه

تو چرا ای آسمان؟؟؟

تو چرا با من سر ناسازگاری داری

نمی دونم تو بخاطر قلب من تیره شدی یا برای عذاب من

مهم نیست اصلا مهم نیست!!!

چرا که تموم میشه؟؟

یه روز زیر باران سنگ میمیرم

و خورشید بعد رفتن من دوباره می درخشه

و آسمون آبی میشه

و من آرزوی یک روز آفتابی دیگه رو به گور می برم

به امید دیدار... !!!

مهدی جمعه 26 اسفند 1384 ساعت 13:07

ژنرال عزیز حتما می دانید آن قسمتی از کاشی کاری که عکسش را گذاشته اید مربوط به مسجد جامع یزد می باشد .

این نشان دهنده تآثیر منطقه ای و جهانی هنر اصفهان است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد