۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

* کوروش بزرگ *

به مناسبت سالروز درگذشت کوروش کبیر:

کوروش دوم، معروف به کوروش بزرگ یا کوروش کبیر (۵۷۶-۵۲۹ پیش از میلاد) شاه پارسی، به‌خاطر بخشندگی‌، بنیان گذاشتن حقوق بشر، پایه گذاری نخستین امپراطوری چند ملیتی و بزرگ جهان، آزاد کردن برده‌ها و بندیان، احترام به دین‌ها و کیش‌های گوناگون، گسترش تمدن و غیره شناخته شده‌است. کوروش نخستین شاه ایران و بنیان‌گذار دورهٔ شاهنشاهی ایرانیان می باشد.

 

کوروش 

تصویر کوروش

 

واژه کوروش یعنی "خورشیدوار". کور یعنی "خورشید" و وش یعنی "مانند".

ایرانیان کوروش را پدر و یونانیان، که وی ممالک ایشان را تسخیر کرده بود، ‌او را سرور و قانونگذار می نامیدند. یهودیان این پادشاه را به منزله مسح‌شده توسط پروردگار بشمار می‌آوردند، ‌ضمن آنکه بابلیان او را مورد تأیید مردوک می دانستند . درباره شخصیت ذوالقرنین که در کتابهای آسمانی یهودیان، مسیحیان و مسلمانان از آن سخن به میان آمده، چند گانگی وجود دارد و این که به واقع ذوالقرنین چه کسی است به طور قطعی مشخص نشده . کوروش سرسلسله هخامنشی، داریوش بزرگ، خشایارشا، اسکندر مقدونی گزینه‌هایی هستند که جهت پیدا شدن ذوالقرنین واقعی درباره آنها تحقیقاتی صورت گرفته، اما با توجه به اسناد و مدارک تاریخی و تطبیق آن با آیات قرآن، تورات، و انجیل تنها کوروش بزرگ است که موجه‌ترین دلایل را برای احراز این لقب دارا می باشد.

 

 

ذوالقرنین (پاسارگاد)

 

متن منشور حقوق بشر کوروش برگرفته از جاذبه های گردشگری:

* اکنون که تاج پادشاهی ایران، بابل و کشورهای چهار سوی دنیا را، بمدد اهورا مزدا،  برسر نهاده ام، اعلام می دارم که من به همه ی سنت ها و آداب و مذاهب ملت های شاهنشاهی خویش احترام می گذارم و تا زنده ام به نمایندگان و کارگزارانم اجازه نخواهم داد که بر آن به دیده ی تحقیر بنگرند.

* از این پس، تا زمانی که اهورا مزدا وظیفه ی پادشاهی را به من ارزانی بدارد، من فرمانروائی خویش را بر هیچ ملتی تحمیل نخواهم کرد. هر ملتی آزاد است که این فرمانروائی را بپذیرد یا نپذیرد، و اگر نپذیرفت من با آن ملت نخواهم جنگید.

* تا زمانی که من پادشاه ایران، بابل و ملت های چهار سوی جهان ام، به کسی اجازه نخواهم داد که بر دیگری ستم کند، و اگر چنین شود، من ستمگر را از حقوق خویش محروم و مجازات خواهم کرد.

* و تا زمانی که من پادشاهم، به هیچ کس اجازه نخواهم داد تا دارائی های منقول و غیرمنقول کسی را به زور و بدون پرداخت بهای آنها مالک شود.

 

 

منشور حقوق بشر کوروش به خط میخی -  بابل (موزه بریتانیا)

 

 * تا زمانی که زنده ام، من از کار بی مزد و اجباری جلوگیری خواهم کرد.

* من امروز اعلام می دارم که همه در انتخاب مذهب خود آزادند.

* مردمان آزادند که در هر کجا که بخواهند ساکن و بکار مشغول شوند، به شرط آنکه حقوق دیگران را پایمال نسازند.

* هیچ کس را نمی توان بخاطر جرمی که خویشاوندی از او مرتکب شده تنبیه کرد.

* من از برده داری جلوگیری خواهم کرد و نمایندگان و کارگزارن من موظف اند که در قلمرو حکمرانی خود از خرید و فروش مردان و زنان بعنوان برده جلوگیری کنند. اینگونه سنت ها باید از سراسر جهان برچیده شود.

* من از اهورا مزدا تقاضا می کنم که مرا در انجام تعهداتم نسبت به ملت های ایران و بابل و چهار سوی جهان موفق گرداند.

 

نظرات 5 + ارسال نظر
بیندیش سه‌شنبه 16 اسفند 1384 ساعت 21:18 http://biandish.persianblog.com

چقدر قشنگ! این تاریخ درگذشت بر مبنای چه اسنادیه؟

جاذبه های گردشگری چهارشنبه 17 اسفند 1384 ساعت 17:18

سلام دوست گرامی . چند روزی امتحان داشتم . متاسفانه من هنوز پاسارگاد نرفته ام . ولی به این نقش برجسته کوروش و مقبره اش خیلی علاقه دارم . از زحمات شما متشکرم . و سال نو را پیشا پیش تبریک می گویم . سال جدید سال موفقیت براتون باشه .

رحمنی چهارشنبه 17 اسفند 1384 ساعت 18:44

سلام
جالب بود
ممنون
دستت درد نکنه
یا علی

محمود مونسی سردرود جمعه 19 اسفند 1384 ساعت 10:33 http://www.sardroud.blogfa.com

درود بر دوست اصفهانی عزیزم
خدایی از نوشته هات خیلی لذت بردم خصوصا اینکه از کوروش کبیر نوشته ای
واقعا وبلاگتون بی نظیره
من لینک شما رو برقرار کردم
همیشه موفق باشی
یا علی مدد

سیاوش یکشنبه 21 اسفند 1384 ساعت 16:04 http://www.tanbooremast.blogsky.com/

زنده باد یاد کورش کبیر و زنده باد شما دوست نازنین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد