« پایتخت فرهنگی جهان اسلام »

اصفهان ٬ جان جهان! پایتخت فرهنگی جهان اسلام...

« پایتخت فرهنگی جهان اسلام »

اصفهان ٬ جان جهان! پایتخت فرهنگی جهان اسلام...

* ارحام صدر؛ «شکرپاره اصفهان» درگذشت *

http://www.irannewsagency.com/files/%D8%A7%D8%B1%D8%AD%D8%A7%D9%85-%D8%B5%D8%AF%D8%B1.jpg


به گزارش ایسنا، رضا ارحام صدر بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما اردیبهشت ماه ‌1302 در محله باقلعه‌ بخش ‌4 اصفهان متولد شد و فعالیت هنری خود را از سال ‌1326 و بازی در تئاتر آغاز کرده و در واقع از پایه‌گذاران تئاتر در اصفهان محسوب می‌شود.

او همچنین در سال ‌1336 با فیلم «شب نشینی در جهنم» وارد سینما شد و سپس در فیلم‌هایی چون «علی واکسی»، «ستاره‌ای چشمک زد»، «مردان خشن»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «نصف جهان» و «افسانه شهر لاجوردی» بازی کرد.

از نمایشهای او نیز می‌توان به «رفیق‌ناجنس»، «بوقلمون‌ها»، «کدام یک از دو»، «دلقک‌ها»،«وادنگ»، «خروس بی‌محل» و... اشاره کرد.

آخرین فعالیت سینمایی این بازیگر که به دلیل کهولت سن کم‌کار بود، به فیلم ویدیویی «درسا» محسن دامادی در سال 84 برمی‌گردد.

همچنین فیلم مستند «شکرپاره» ضمن نمایش قطعاتی از فیلم‌ها و نمایش‌های رضا ارحام‌صدر به مرور خاطرات وی پرداخته است.

ارحام‌ صدر زمان ساخت این مستند در گفتگویی با ایسنا، درباره این فیلم گفته بود: «دیدیم کسی به ما محل نمی‌گذارد و هنرپیشه‌های معروفی چون ناصر فرهمند، منوچهر وکیل و رفیعی از اصفهان مرحوم شدند و هیچ نامی از آنها نمانده است و تصمیم گرفتیم خودمان کاری برای خودمان بکنیم.»

ارحام‌صدر می‌گفت: «من 50 سال کار کردم اما کسی حتی سراغی از من نگرفت اما الان که استقبال مردم را از این فیلم می‌بینم لذت می‌برم. جالب اینجاست که در اصفهان بعضی از فروشندگان، «شکرپاره» را به همراه دو فیلم دیگر فروختند و به این وسیله مقداری از فیلم‌هایشان را به مردم قالب کردند.

وی این فیلم را کاملا مستند خواند و مطرح می‌کرد: «من با دوربین راه افتادم و به جاهای مختلف رفتم و هر چه پیش آمد گرفتیم و همه چیز کاملا طبیعی است.»

محمدعلی کشاورز زمانی رضا ارحام صدر را بهترین آکتور کمدی در سینما و تئاتر ایران خوانده بود و اظهار داشت:‌این بازیگر طنز را بلد بود و مسائل اجتماعی را فی‌البداهه در این قالب مطرح می‌کرد و بسیار هم تاثیرگذار بود که تاکنون نظیرش به وجود نیامده است.

" سالگرد بزرگ مرد آواز و اخلاق اصفهان ، حضرت استاد تاج اصفهانی "

باسلام


امروز 13 آذر 2۶مین سالگرد درگذشت استاد جلال تاج اصفهانی پایه گذار مکتب آواز اصفهان و مرد اخلاق در هنر اصفهان و ایران بود.





به همین مناسبت مراسم گرامی داشتی در تکیه سید العراقین در تخت فولاد اصفهان با حضور اساتید بزرگ و علاقه مندان این استاد بزرگ همچون سالیان پیش به صورت پرشکوه برگزار شد.


طی این مراسم استادان بزرگ آواز و موسیقی و شعر و شاعری از جمله استاد شاهزیدی، بقایی، دکتر سیاسی و ... به سخنرانی و آواز خوانی پرداختند و از سجایای اخلاقی و هنری استاد تعریف و تمجید نمودند.


معرفی کامل استاد جلال تاج اصفهانی


در زیر تصاویری از این مراسم می بیند.









* بزرگداشت استاد صغیر اصفهانی *

باسلام

ضمن عرض تبریک به مناسبت عید غدیر خم..

بزرگداشت استاد محمد حسین صغیر اصفهانی

یکشنبه 17 دی ماه - ساعت 17:30 - کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان

دوشنبه 18 دی ماه - ساعت 8:00  - حسینیه امام خمینی (میدان قدس) 

زندگینامه ی بسیار مختصر از شاعر شهیر وعارف کبیر استاد محمد حسین صغیر اصفهانی :

نامش محمد حسین بود ونام پدرش اسدالله در سنه 1312 هجری قمری مصادف با 13رجب روز تولد مولای متقیان حضرت علی (ع)  در اصفهان دیده به جهان گشود. از 3 سالگی علاقه ی زیادی به نوشتن و خواندن پیدا کرد ولیکن به خاطر صغرت سن هیچ مکتب خانه ای اجازه تحصیل به وی را نمیدهد تا بلاخره در سن شش سالگی اولین تک بیتی خود را به زبان جاری میکند.

نه گفته خدا ونه گفته امام               

                             که اطفال مردم کنید روی بام

حدود هشت ساله بود که با یک رویای صادقه زبانش در مدح امیرالمومنین علیه السلام باز میشود.دوازده بهار از عمرش می گذشت که الهاماتی از طرف حضرت دوست بر زبانش به صورت شعر جاری میشود.

چنان که در مورد مولا علی میگوید:

مصحفش مدح وخدا مداح واحمد مدح خوان

                              من به وصف او کنم از خود ثبوت شاعری

(از کتاب دیوان صغیر اصفهانی)

در جهان آمد صغیر وچند روزی ماند و رفت

                                      یادگار از وی در این عالم کتابی بیش نیست

استاد صغیر در مدت زندگی خود از یادگاری هایی در قالب خاطره/کرامات و بیان شیوا یی از ادبیات فارسی بر جای گذارد

 

-= دکتر لطف الله هنرفر درگذشت =-

انالله و انا الیه راجعون

باسلام

متاسفانه باخبر شدیم دیروز دکتر لطف الله هنرفر از بزرگترین اصفهان شناسان اصفهان درگذشت.

روحش شد و یادش گرامی

 

تصویر دکتر هنرفر (عکس از آقای مهدی رجایی)

نام : لطف‌الله  هنرفر
تولد : 1298 هجری خورشیدی
وفات : 1385 هجری خورشید
محل تولد - وفات : اصفهان
شهرت : نویسنده محقق مورخ استاد دانشگاه

 

تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود به اتمام رسانید و در 1316ش به دریافت دیپلم دوره اول دانشسرای مقدماتی اصفهان و در 1320ش به دریافت لیسانس تاریخ و جغرافیا از دانشسرای عالی تهران نایل شد. وی در اصفهان از سال 1331 تا 1339ش ، ریاست اداره باستان‌شناسی اصفهان را به عهده داشت. در 1341ش به دریافت دکترای تاریخ از دانشگاه تهران مفتخر شد و پس از آن در دانشگاه اصفهان به تدریس تاریخ ایران پرداخت. دکتر هنرفر عضو اتحادیه انجمن جهانی ایران شناسان و عضو انجمن آثار ملی و شورای حفاظت آثار تاریخی اصفهان بود و از او مقالات متعددی در مجله‌های گوناگون در باره آثار تاریخی اصفهان ، به زبانهای فارسی و انگلیسی به چاپ رسیده است. اثر مهم وی: "گنجینه آثار تاریخی اصفهان" ست که صورت کاملی از کلیه آثار تاریخی آن شهر را با شرح مفصلی ارائه داده است و جامع‌ترین کتابی است که در باره آثار و ابنیه تاریخی اصفهان به رشته تحریر درآمده است. اثر دیگر وی"اصفهان برای جوانان" می‌باشد

-= ۱ آذر - روز اصفهان گرامی باد =-

اصفهان

روزت مبارک

1 آذر روز اصفهان

 

طالع سعد سپاهان آذر است                    شاخص نقشش ، سرای قیصر است

 

 The image “http://www.persian-horse.ir/General/PHOTO/ISF/LOGO.JPG” cannot be displayed, because it contains errors.  

 

شاردن گردشگر نامور فرانسوی که در اواخر حکومت شاه عباس دوم و حکومت شاه سلیمان صفوی از اصفهان دیدن کرده در سفرنامه اش آن جا که در باره قلعه تبرک از آثار دوره دیلمی اصفهان سخن می گوید ، می نویسد:

سر در قلعه طبرک به یکی از صور فلکی منطقه البروج که اصفهان به طالع آن بنا گردیده منقوش است.


تصویر برج قوس ( آذر ماه ) به عنوان نگاره ای با مفاهیم متعالی عبارت است از صورت و نیم تنه مردی تیر انداز با تنه ببر و دم اژدها سر که دهان این اژدها به سوی تیر انداز گشوده شده است و حلقوم او آماج تیری است که از کمان تیر انداز خارج می شود . برخی این تصویر را به نمادی از مبارزه انسان با نفس خویش تعبیر کرده اند و برخی نیز آن را به احداث باروی امنیتی اصفهان و مبارزه با دشمن خارجی منسوب می دانند. پژوهشگران معتقدند که در جهان باستان هنگامی که شهری دیواره محافظش تکمیل می شد ، هر زمان که آخرین دروازه برآن نصب می گردید و در واقع امنیت شهر تضمین می شد ، مقارن با هر ماهی از سال که بود آن ماه را به عنوان زایچه آن شهر قلمداد می نمودند. لذا این خود مبین میزان اهمیت امنیت در جهان باستان بوده که تامین امنیت یک مکان معادل با زایش و تولد دوباره آن به شمار می رفته است.

 

 The image “http://www.persian-horse.ir/General/Photo/Isf/Naghshejahan/Jame-Abbasi-Mosque-2.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.  


اصفهان شناس نامدار معاصر دکتر لطف اله هنرفر نیز در کتاب خود ( آشنایی با شهر تاریخی اصفهان ) و می نویسد :


تصویر این صورت فلکی که زایچه اصفهان است در سر بازاری با آن عظمت ، داستانی زیبا و دل انگیز است و این نقش تاریخی می تواند همواره نشانه مخصوص شناسایی این شهر افسانه ای دنیا باشد


شاعر اصفهانی ، کمال الدین اسماعیل معروف به خلاق المعانی ( وفات ۶۳۵ ق(  نیز در سروده ای به اتابک سعد زنگی درباره زایچه اصفهان گفته است :

 

تا بر و موکب منصور تو را رهگذر است                            همه سرمه است همه خاک سپاهان یک سر

برج قوس است سپاهان را طالع در اصل                                    زیبد ار مشتری اش آمد سعد اکبر

-= دو مناره در دشت و مقبره سلطان بخت آغا۲ =-

دو منار دردشت و گنبد سلطان بخت آغا

-= دو مناره در دشت و مقبره سلطان بخت آغا =-

دو مناره در دشت سر در مدرسه باشکوهی از دوره پادشاهی سلطان محمود آل مظفر اند که قسمتی از تزئینات کاشی کاری اطراف سردر و تمام کتیبه آن به مرور زمان فرو ریخته است . در جوار این سردر , در بنای برج مانندی که دارای گنبد کاشی کاری است مقبره سلطان بخت آغا زوجه سلطان محمد آل مظفر واقع گردیده است که به دستور شوهرش در رمضان 769 هجری به قتل رسیده است و در این محل دفن شده است.

سنگ سماق قرمز رنگ آرامگاه ملکه اصفهان سلطان بخت آغا در این بنای تاریخی اثری تماشایی است. مردم اصفهان مخصوصا محلات مجاور این بنا در شبهای جمعه و لیالی متبرکه برای این زن صاحب جمال و کمال خاندان اینجو که به دست شوهرش سلطان محمود مظفری کشته شده است شمع روشن می کنند.

 

به احتمال قوی این دو اثر مظفری اصفهان در محل نظامیه اصفهان (مدرسه خواجه نظام الملک) در محله دردشت (باب الدشت) که از محلات مسکونی شافعی های اصفهان از قرن ششم هجری به بعد بوده بنا شده است. ولی چیزی که به ذهن هر سیاح یا محقق کنجکاوی را در تماشای این محل به خود مشغول می دارد آن است که چه عواملی موجب شده که از نظامیه اصفهان و یادگار پر ارزش حسن بن اسحق طوسی (خواجه نظام الملک) وزیر بلند آوازه پادشاهان سلجوقی مانند آلب ارسلان و ملکشاه در مدتی کمتر از سه قرن که از شکوفایی اصفهان در عصر سلاجقه می گذشته است هیچ اثری از آن بنای با عظمت فرهنگی و مذهبی و دانشگاهی باقی نمانده است.

== مسجد جامع ==

گنبد سلجوقی خواجه نظام الملک مسجد جامع اصفهان: