۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

سید خلیل عالی نژاد

  • به بهانه نزدیک شدن به سالگرد شهادت سید خلیل عالی نژاد

 

سید خلیل عالی نژاد

سید خلیل عالی نژاد

سید خلیل عالی نژاد در سال 1336 در صحنه کرمانشاه متولد شد . پدرش مرحوم سید شاهمراد ، تنبور می نواخت سید خلیل مشق تنبور را به تشویق مادر با سید نادر طاهری آغاز کرد و بعد از 2 سال نزد سید امرالّه شاه ابراهیمی رفت همچنین از درویش امیر حیاتی بهره برد . بعدها به محضر استاد عابدین خادمی راه یافت و از گنجینه پنهان در سینه آن مرحوم بهره مند شد . همزمان سرپرستی گروه تنبور نوازان صحنه را به عهده گرفت . در اواخر دهد 50 استاد عالی نژاد در رشته موسیقی دانشگاه هنر فارغ التحصیل شد . او بر ردیف موسیقی دستگاهی ایران تسلطی کافی داشت . سید خلیل صدای گرمی داشت و آواز را از مکتب مرحوم استاد میرزا حسین خادمی آموخته بود . از مرحوم نادر نادری دف آموخت و تار را از کیخسرو پور ناظری ، نواختن تارش شیوه نوازندگی مکتب برومند نزدیک بود . و پرده گیری های زیبایش و مضراب شمرده و جمله بندی هایش در سه تار ساز مرحوم یوسف فروتن را به یاد می آورد .

تنبور

استاد همچنین علاوه بر نوازندگی تنبور به ساخت تنبور نیز پرداخته است . تنبورهای او با مهرشیدا و قلندر موجود است . اوایل دهد 60 گروه تنبور شمس به سرپرستی پورناظری تشکیل شد و عالی نژاد به جمع این گروه پیوست . حاصل همکاری با تنبور شمس تکنوازی و جواب آواز ماندگار سید خلیل در کاست « صدای سخن عشق » بود که با صدای ناظری انتشار یافت . در اواسط دهه 60 سید خلیل خود « گروه بابا طاهر » را تشکیل داد و اعضای گروه باباطاهر کاستی بیرون دادند به نام زمزمه قلندری ، در اواخر دهه 60 به خواست مرحوم عبادی برای شرکت در مراسم خاکسپاری او به تهران آمد و ماندگار شد. سالهای ماندگاری او در تهران منجر به تألیف کتاب « تنبور از دیر باز تاکنون » شد . همچنین ضبط آثاری مثل آئین مستان. با ساز و صدای خلیل و شکرانه و کاست ثنای علی » سالهای ماندگاری او در تهران سالهای ملال آور او نیز محسوب می شود . تا آنجا که ترک وطن کرد و به سوئد مهاجرت کرد . در 27 آبان 1380 دور از دیار در شهر گوتنبرگ سوئد به قتل رسید . و پیکر بی جانش در شعله های آتش سوخت..

نظرات 12 + ارسال نظر
شفیق یکشنبه 22 آبان 1384 ساعت 00:14

خدا قوت
از رموز آثار تاریخی اصفهان هم بنویس
واقعا زحمت میکشی حمزه جان ایول ...

هستی یکشنبه 22 آبان 1384 ساعت 10:03

سلام
کم سعادتی که از منه ...
مطالب خیلی جالبی بود ممنون واقعا به موقع بود
در پناه مولا

نرگس یکشنبه 22 آبان 1384 ساعت 10:29 http://maktoub.blogsky.com

سلام
باز هم ممنون از معرفی!:)

اکبر یکشنبه 22 آبان 1384 ساعت 16:17 http://dastanpour.blogsky.com

یادش بیدار و خاکش سیراب ...

سلام خدمت دوست عزیز و ارجمند ممنون از مطالبتان

دفتر عشق سه‌شنبه 24 آبان 1384 ساعت 09:14 http://www.daftareshghe.blogsky.com/

سلام خوبی؟ دفتر عشق آپدیت شد.. منتظر حضور گرمت هستم..... شاد باشی. یا حق

[ بدون نام ] سه‌شنبه 24 آبان 1384 ساعت 15:56

از حضور بی شائبه ات ممنونم از وبلاگت بازدید کردم و مطالبت را خواندم.
به امید موفقیت شما دوست عزیز

محمد اسدی پنج‌شنبه 24 فروردین 1385 ساعت 00:22

سلام. از شما به دلیل اینکه از لفظ شهادت به جای مرحوم استفاده کردید صمیمانه سپاسگزارم....... ای کاش همه شهید راه حق شویم....یا علی

سید چهارشنبه 19 اردیبهشت 1386 ساعت 19:49 http://ahlehaghvahaghight.blogfa.com

باسلام وخسته نباشید بایستی عرض کنم که سید خلیل مردی بود از تبار صبر واستقامت وانسانی که در احیای مسلک وایینش تلاش فراوان نمود امد است که اورا انچنان ودر مسیر راه چنین افرادی قدم برداشته ویاری نماییم یا حق

رضا شنبه 21 مهر 1386 ساعت 08:30

خدایا او در زندگی جدیدش (تولد دوباره یا حلول ) وارسته تر از گذشته به ما برگردان

یونس یکشنبه 20 آبان 1386 ساعت 14:02

خلیل واقعا مرد بزرگی بود ....... در کاستهایش عشق به اهل بیت موج می زند... واقعا عاشق بود ... لطفا در مورد نحوه ودلیل مرگش بیشتر بنو یسید...با تشکر

ماندانا چهارشنبه 8 خرداد 1387 ساعت 21:14 http://jamkhaneh.blogfa.com

خلیل عالی نژاد متولد استان کرمانشاه شهرستان صحنه می باشد او در سال ۱۳۳۶ در شهر صحنه متولد گردید و در سال ۱۳۸۰ در ۲۷ آبان در کشور سوئد با همکاری سرویسهای جاسوس غربی بخصوص فرانسه و توسط جریان سیاسی مکتب نور علی الهی به قتل رسید. او را در ۱۵ آذر ماه ۱۳۸۰ در صحنه تشییع کردند.

بعد از قتل او مردم صحنه که تاکنون او را مورد بی لطفی های فراوانی قرار داده بودند


او یعنی خلیل عالی نژاد عمری را در راه اهل حق و مبارزه با بدعت­های شوم و نامبارک که پیروان نور علی الهی سازماندهی می شدند سپری کرد. او قدم در این راه نهاد و به مبارزه و روشنگری در بین جامعه اهل حق پرداخت.



راه پر فراز و نشیب او را گاه با فرقه­های الحادی که قصد ضربه زدن به ارکان یاری را داشتند روبرو می ساخت. فرقه مکتبی­ها پیروان مکتب ضاله نور علی الهی بارها برای سید خلیل عالی نژاد پیام تهدید فرستاد. تا اینکه خلیل به بازار شهر صحنه به میان آنان رفت و آنان را به اهل حق با روایت خودش فرا خواند که آنان با شلیک گلوله قصد جان وی را کردند.در این درگیری سید خلیل جان سالم به در برد ولی یکی از یارانش زخمی شد.

سید خلیل عالی نژاد یارش را که برای معالجه به بیمارستان مهر تهران فرستاده شده بود از دوستانش در تهران خواست که به بیمارستان رفته و به نیازهایش رسیدگی کنند .دوستان سید به بیمارستان رفته و در آنجا یکی از آنها فرد مجروح راشناسایی می کند. آری یار تیر خورده خلیل عالی نژاد یکی از اعضای وفادار فرقه ضاله مکتبی ها بود که برای جاسوسی به میان یاران سید نفوذ کرده بود. آزارهای آنان موجب شد تا سید از صحنه به تهران مهاجرت کند.

در اینجا به چهار نکته نظر شما را جلب می نمایم:

اول: ماهیت خشونت گرای گروه و جریان اهل حق مکتب نور علی الهی.

دوم: ایجاد سرویس جاسوسی توسط جریان مکتب نور علی الهی در میان دشمنان که نشان از کار تشکیلاتی قوی در زمینه اطلاعات و ..... دارد.

سوم: استفاده از سلاح گرم در مقابله با دشمنان توسط مریدان نور علی الهی سابقه ای دیرینه دارد.و از همان اوائل تشکیل وجود داشته است.

چهارم: عدم حمایت مردم شهرستان صحنه کرمانشاه از خلیل عالی نژاد که خود در هاله ای از ابهام قرار دارد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد