۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

مجموعه خانه های حکیم

باسلام

چند عکس از مجموعه خانه های حکیم را براتون میگذارم امیدوارم خوشتون بیاد

البته تاریخچه خاصی از این 3 خانه نمیدونم

اما این مجموعه در خیابان حکیم در کوچه حکیم قرار داره که بعد از یک دالان طولانی به ورودی 3 خانه که در 3 طرف کوچه است میرسیم..

باید بگم این 3 خانه در حال بازسازی هستند و مطمئنا در سال آینده تغییرات زیادی پیدا کرده اند !

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان

پل خواجو

این پل را پل شاهی و بابا رکن الدین و شیراز و حسن آباد هم نامیده اند از بناهای شاه عباس دوم صفوی است که در سال 1060 هجری بنا شده است.

طول پل 133 متر و عرض آن 12 متر است همان طور که گفته شد این پل را به اسامی دیگری نیز نامیده اند. وجه تسمیه آن به بابارکن الدین این است که بر سر راه تکیه بابارکن الدین عارف مشهور واقع شده بود، حسن آباد می نامیدند، به این علت که شالوده آن در عصر (حسن بیک ترکمان) ریخته شد، شیراز گفته اند به خاطر آنکه مسافران شیراز درآن زمان از روی این پل عبور می کرده اند و بالاخره به این سبب به پل خواجو نامبردار شده بود که در محله خواجو قرار داشت.

پل خواجو به دلیل معماری و تزئینات کاشیکاری بر سایر پلهای زاینده رود برتری دارد.

پل خواجو که در عصر صفویه یکی از زیباترین پلهای جهان به شمار می رفت در اصل به منزله سد و بند بود. به این معنا که با بستن دهانه های پل در ضلع غربی دریاچه ای به وجود می آمد.

در وسط هریک از دو ضلع شرقی و غربی پل ساختمانی بنا شده که شامل چند اتاق مزین به نقاشی است. این ساختمان که (بیگلربیگی) نامیده می شود در آن عصر اختصاص به بزرگان و امرائی داشت که به هنگام ایجاد دریاچه مصنوعی مسابقات شنا و قایقرانی را تماشا می کرده اند.

شعرای اصفهان درباره پل خواجو اشعار زیبایی سروده و در طی این سروده ها زیبائی های آن را توصیف کرده اند. از جمله این شعرا صائت تبریزی است که با قصیده ای بلند بالا یکی از روزهای جشن و چراغانی را ذکر می کند که در کنار پل خواجو برگزار شده است.

به نوشته محققین و مورخین که درباره سلسله صفویه بررسی کرده اند: هدف شاه عباس دوم از احداث پل خواجو ارتباط دو قسمت محله خواجو و دروازه حسن آباد با تخت فولاد و راه شیراز بود.

بطور کلی وجود "تزئینات کاشیکاری فراوان و پشت بغل های چشمه های پایین و غرفه های بالاو نمای غرفه های طرفین با کاشیهای الوان" پل خواجو را در شمار آثار بسیار ممتاز اصفهان قرار می دهد بطوری که کلیه سیاحان و جهانگردانی که در دوره های مختلف به اصفهان آمده اند زیبائیهای پل خواجو را وصف کرده و آن را در زمره شاهکارهای مسلّم معماری ایرانی، اسلامی به شمار آورده اند.

 

منار زیار - بند گلی

باسلام

  • ۳ تا تصویر از منار زیار
  • ۱ تصویر از بند گلی

 

  • منار زیار:

منار زیار از شاهکارهای معماری باقیمانده از دوران سلجوقی (قرن ۶) که در ۳۰ کیلومتری شرق اصفهان (حالا یه ذره بالا پایینش را شوما ببخشید !)  واقع شده است که تزیینات آجری و همچنین کاشی کاری تارک آن جلوه خاصی را به این منار بلند بخشیده است

  • بند گلی:

بند گلی که باقیمانده از دوران طلایی شاه عباس صفوی که کار همون سد خودمون را میکنه ! این بند هم در روستای زیار در شرق اصفهان در جوار منار زیار قرار داره..

 

شاد باشید..

خبر :‌ تخریب بافت سنتی اصفهان..

غبار ویرانی از بافت قدیم اصفهان زدوده می شود

اگرچه سال های طولانی فراموشی ، غبار فرسودگی بر خانه های تاریخی اصفهان نشانده اما این بار سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان مسوولیت ساماندهی بافت تاریخی نصف جهان را بر عهده گرفته است .

"حسین جعفری "مدیر عامل سازمان نوسازی اصفهان در این باره گفت:«تعدادی از خانه های تاریخی و قدیمی شهر شناسایی و کار احیا آنها آغاز شده است.»

اصفهان



به گفته جعفری، خانه تاریخی منصوب به اژه‌ای‌ها در ضلع جنوبی میدان عتیق در خیابان هارونیه که در بافت قدیمی شهر قرار دارد و تنها تکه‌ای از مساحت قابل توجه آن باقی مانده است.پیشینه ساخت این بنا به دوره قاجاریه برمی‌گردد و تزیینات خاص شامل گچ‌بری، نقاشی روی گچ و مقرنس‌کاری در آن به وفور دیده می‌شود.

خانه تاریخی رشیدی بنای دیگری که مزین به مقرنس‌ها و گوشواره‌ها یی متعلق به دوره قاجار که در خیابان هاتف و در طرح محور تاریخی، فرهنگی، گردشگری خواجه نظام‌الملک استقرار دارد.

از دیگر بناهایی که بر مبنای برنامه های جدید مرمت می شوند ،خانه تاریخی کدخدایی متعلق به دوره قاجار است که در خیابان ابن‌سینا در محله پادرخت، کوچه کدخدا و در قالب طرح محور تاریخی، فرهنگی،‌ گردشگری دردشت واقع شده است.

به گفته جعفری ساختمان این بنا بر اساس سبک معماری دوره قاجار با شاه‌نشین‌ها، ارسی‌ها و سه‌دری‌ها طراحی و ساخته شده و با گچ‌بری، مقرنس و نقاشی مزین شده است.

وی افزود:«خانه استپانیان خانه‌ای از جنس خشت که وقتی وارد حیاطش می‌شوی گویی بین دو دوره تاریخ صفویه و قاجار سرگردان می شوی.‌ جبهه جنوبی این بنا یادگار عصر صفوی است و جبهه شمالی معماری دوره قاجار را نمایان می کند.»
خانه مشروطه بنایی تاریخی که با همه قدمت خود رازدار فعالیت‌ها و یادآور خاطرات ارزشمند آزادی‌‌خواهانه ملتی است که سال‌ها پیش در برابر استبداد قد علم کردند و نخستین نغمه‌های رهایی را سر دادند.

اصفهان




این خانه‌های تاریخی بر اثر گذشت زمان و نبود مراقبت‌های لازم گرد ویرانی بر آنها نشسته و درمعرض نابودی قرار دارند.

سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در راستای اهداف خود در زمینه مرمت و ساماندهی بناها و فضاهای تاریخی موجود در شهر اصفهان اقدام به احیا و استحکام‌بخشی خانه‌های تاریخی مذکور کرده است . از دیگر اقدامات سازمان ایجاد کاربری مناسب در این خانه هاعنوان می شود .

در نظر گرفتن کاربری جدید و متناسب برای این بناها از زوال و نابودی آنها جلو گیری می کند.

اصفهان جزو مهمترین شهرهای تاریخی فرهنگی ایران است که روند تخریب بافت قدیم آن در سال های اخیر سیری صعودی و نگران کننده داشته است و به رغم برنامه ریزی های مسوولان ماشین تخریب همچنان به حرکت خود ادامه می دهد.

پ.ن:‌ ببینیم و تعریف کنیم !

ناژوان

باسلام

دو عکس از زیبایی های طبیعی اصفهان:

پارک زیبای ساحلی ناژوان: