۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

۴۰ستون

یک وبلاگ در زمینه های تاریخ - هنر - اصفهان - آثار تاریخی - موسیقی از نوع عرفانی ! - تنبور و ...

۲۵ فروردین - روز بزرگداشت « عطار نیشابوری »

زندگینامه

فریدالدین ابو حامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار نیشابوری، یکی از شعرا و عارفان نام آور ایران در اواخر قرن ششم و اویل قرن هفتم هجری قمری است. بنا بر آنچه که تاریخ نویسان گفته اند بعضی از آنها سال ولادت او را 513 و بعضی سال ولادتش را 537 هجری.ق، می دانند. او در قریه کدکن یا شادیاخ که در آن زمان از توابع شهر نیشابور بوده به دنیا آمد. از دوران کودکی او اطلاعی در دست نیست جز اینکه پدرش در شهر شادیاخ به شغل عطاری که همان دارو فروشی بود مشغول بوده که بسیار هم در این کار ماهر بود و بعد از وفات پدر، فریدالدین کار پدر را ادامه می دهد و به شغل عطاری مشغول می شود. او در این هنگام نیز طبابت می کرده و اطلاعی در دست نمی باشد که نزد چه کسی طبابت را فرا گرفته، او به شغل عطاری و طبابت مشغول بوده تا زمانی که آن انقلاب روحی در وی به وجود آمد و در این مورد داستانهای مختلفی بیان شده که معروفترین آن این است که:

 

"روزی عطار در دکان (داروخانه) خود مشغول به معامله بود که درویشی به آنجا رسید و چند بار با گفتن جمله چیزی برای خدا بدهید از عطار کمک خواست ولی او به درویش چیزی نداد. درویش به او گفت: ای خواجه تو چگونه می خواهی از دنیا بروی؟ عطار گفت: همانگونه که تو از دنیا می روی. درویش گفت: تو مانند من می توانی بمیری؟ عطار گفت: بله، درویش کاسه چوبی خود را زیر سر نهاد و با گفتن کلمه الله از دنیا برفت. عطار چون این را دید شدیداً متغیر شد و از دکان خارج شد و راه زندگی خود را برای همیشه تغییر داد."

 

او بعد از مشاهده حال درویش دست از کسب و کار کشید و به خدمت شیخ الشیوخ عارف رکن الدین اکاف رفت که در آن زمان عارف معروفی بود و به دست او توبه کرد و به ریاضت و مجاهدت با نفس مشغول شد و چند سال در خدمت این عارف بود. عطار سپس قسمتی از عمر خود را به رسم سالکان طریقت در سفر گذراند و از مکه تا ماوراءالنهر به مسافرت پرداخت و در این سفرها بسیاری از مشایخ و بزرگان زمان خود را زیارت کرد و در همین سفرها بود که به خدمت مجدالدین بغدادی رسید. گفته شده در هنگامی که شیخ به سن پیری رسیده بود بهاءالدین محمد پدر جلال الدین بلخی با پسر خود به عراق سفر می کرد که در مسیر خود به نیشابور رسید و توانست به زیارت شیخ عطار برود، شیخ نسخه ای از اسرار نامه خود را به جلال الدین که در آن زمان کودکی خردسال بود داد. عطار مردی پر کار و فعال بوده چه در آن زمان که به شغل عطاری و طبابت اشتغال داشته و چه در دوران پیری خود که به گوشه گیری از خلق زمانه پرداخته و به سرودن و نوشتن آثار منظوم و منثور خود مشغول بوده است. در مورد وفات او نیز گفته های مختلفی بیان شده و برخی از تاریخ نویسان سال وفات او را 627 هجری .ق، دانسته اند و برخی دیگر سال وفات او را 632 و 616 دانسته اند ولی بنا بر تحقیقاتی که انجام گرفته بیشتر محققان سال وفات او را 627 هجری .ق دانسته اند و در مورد چگونگی مرگ او نیز گفته شده که او در هنگام یورش مغولان به شهر نیشابور توسط یک سرباز مغول به شهادت رسیده که شیخ بهاءالدین در کتاب معروف خود کشکول این واقعه را چنین تعریف می کند که وقتی لشکر تاتار به نیشابور رسید اهالی نیشابور را قتل عام کردند و ضربت شمشیری توسط یکی از مغولان بر دوش شیخ خورد که شیخ با همان ضربت از دنیا رفت و نقل کرده اند که چون خون از زخمش جاری شد شیخ بزرگ دانست که مرگش نزدیک است. با خون خود بر دیوار این رباعی را نوشت:

 

در کوی تو رسم سرفرازی این است

مستان تو را کمینه بازی این است

 

با این همه رتبه هیچ نتوانم گفت

شاید که تو را بنده نوازی این است

 

مقبره شیخ عطار در نزدیکی شهر نیشابور قرار دارد و چون در عهد تیموریان مقبره او خراب شده بود به فرمان امیر علیشیر نوایی وزیر سلطان حسین بایقرا مرمت و تعمیر شد.

 

مقبره شیخ فرید الدین عطار در جنوب شرقی نیشابور بفاصله 6.5 کیلومتر در مسیر جاده نیشابور به مشهد طرف شرق قرار دارد . فاصله شهر تا خیان 5 کیلومتر ( از فلکه خیام تا قبر خیام ) و از خیام به طرف غرب نیشابور حرکت میکنیم به فاصله یک کیلومتر و نیم به قبر کمال الملک و آرامگاه عطار که در یک محوطه است میرسیم . بنابر این عطار به شهر نزدیک تر است و چون باید از راه خیام بدان رسید تندکی دور تر میشود . آنجا که روزگاری ارگ شهذ بود و سنگی ستون وار سینه شاعر و عارف وارسته را که گنجینه محبت و رضاست می فشارد . این ستون سنگی بالای سر شاعر نصب شده است . قبلا در دیواری آجری قرار داشته که آن دیورا امروزه بر چیده شده است .

 

 

 

سنگ مزبور که سه متر ارتفاع بیرونی آن است گویند همین اندازه از آن در خاک می باشد . و در میان قبه ای که نمای اصلی آن آرامگاه به شمار میرود قرار گرفته است . ارتفاع این بقعه در حدود هشت متر است و چهار در داشته که اکنون یک درب رو به شمال آن باز است . این آرامگاه از عهد سلطان حسین بایقرا و امیر علی شیر نوایی وزیر دانشمند وی به جا مانده است . این ستون سنگی داخل آرامگاه تنها باز مانده بنایی است که توسط امیر علیشیر نوایی وزیر . در قرن نهم هجری احداث شده است .

 

 

 

ویژگی سخن

عطار، یکی از شاعران بزرگ متصوفه و از مردان نام آور تاریخ ادبیات ایران است. سخن او ساده و گیراست. او برای بیان مقاصد عرفانی خود بهترین راه را که همان آوردن کلام ساده و بی پیرایه و خالی از هرگونه آرایش است انتخاب کرده است. او اگر چه در ظاهر کلام و سخن خود آن وسعت اطلاع و استحکام سخن استادانی همچون سنایی را ندارد ولی آن گفتار ساده که از سوختگی دلی هم چون او باعث شده که خواننده را مجذوب نماید و همچنین کمک گرفتن او از تمثیلات و بیان داستانها و حکایات مختلف یکی دیگر از جاذبه های آثار او می باشد و او سرمشق عرفای نامی بعد از خود همچون مولوی و جامی قرار گرفته و آن دو نیز به مدح و ثنای این مرشد بزرگ پرداخته اند چنانکه مولوی گفته است:

 

عطار روح بود و سنایی دو چشم او

ما از پی سنایی و عطار آمدیم

 

 

معرفی آثار  

آثار شیخ به دو دسته منظوم و منثور تقسیم می شود. آثار منظوم او عبارت است از:

1- دیوان اشعار که شامل غزلیات و قصاید و رباعیات است.

2- مثنویات او عبارت است از: الهی نامه، اسرار نامه، مصیبت نامه، وصلت نامه، بلبل نامه، بی سر نامه، منطق الطیر، جواهر الذات، حیدر نامه، مختار نامه، خسرو نامه، اشتر نامه و مظهر العجایب. از میان این مثنویهای عرفانی بهترین و شیواترین آنها که به نام تاج مثنویهای او به شمار می آید منطق الطیر است که موضوع آن بحث پرندگان از یک پرنده داستانی به نام سیمرغ است که منظور از پرندگان سالکان راه حق و مراد از سیمرغ وجود حق است که عطار در این منظومه با نیروی تخیل خود و به کار بردن رمزهای عرفانی به زیباترین وجه سخن می گوید که این منظومه یکی از شاهکارهای زبان فارسی است و منظومه مظهر العجایب و لسان الغیب است که برخی از ادبا آنها را به عطار نسبت داده اند و برخی دیگر معتقدند که این دو کتاب منسوب به عطار نیست.

 

 

آثار منثور:

یکی از معروفترین اثر منثور عطار تذکرة الاولیاست که در این کتاب عطار به معرفی 96 تن از اولیا و مشایخ و عرفای صوفیه پرداخته است.

 

 

گزیده ای از اشعار

ای هجر تو وصل جاودانی

اندوه تو عیش و شادمانی

 

در عشق تو نیم ذره حسرت

خوشتر ز وصال جاودانی

 

بی یاد حضور تو زمانی

کفرست حدیث زندگانی

 

صد جان و هزار دل نثارت

آن لحظه که از درم برانی

 

کار دو جهان من برآید

گر یک نفسم به خویش خوانی

 

با خواندن و راندم چه کار است؟

خواه این کن خواه آن، تو دانی

 

گر قهر کنی سزای آنم

ور لطف کنی سزای آنی

 

صد دل باید به هر زمانم

تا تو ببری به دلستانی

 

گر بر فکنی نقاب از روی

جبریل شود به جان فشانی

 

کس نتواند جمال تو دید

زیرا که ز دیده بس نهانی

 

نه نه، که به جز تو کس نبیند

چون جمله تویی بدین عیانی

 

در عشق تو گر بمرد عطار

شد زنده دایم از معانی

 

***

 

گم شدم در خود چنان کز خویش ناپیدا شدم

شبنمی بودم ز دریا غرقه در دریا شدم

 

سایه ای بودم  ز اول بر زمین افتاده خوار

راست کان خورشید پیدا گشت ناپیدا شدم

 

ز آمدن بس بی نشان و ز شدن بی خبر

گو بیا یک دم برآمد کامدم من یا شدم

 

نه، مپرس از من سخن زیرا که چون پروانه ای

در فروغ شمع روی دوست ناپروا شدم

 

در ره عشقش قدم در نِه، اگر با دانشی

لاجرم در عشق هم نادان و هم دانا شدم

 

چون همه تن می بایست بود و کور گشت

این عجایب بین که چون بینای نابینا شدم

 

خاک بر فرقم اگر یک ذره دارم آگهی

تا کجاست آنجا که من سرگشته دل آنجا شدم

 

چون دل عطار بیرون دیدم از هر دو جهان

من ز تأثیر دل او بیدل و شیدا شدم

نظرات 9 + ارسال نظر
MED جمعه 25 فروردین 1385 ساعت 19:50 http://www.parseh-mp.blogsky.com

کارت درسته رفیق . نمیشه اینجا بیام و دست خالی برگردم .

الهام جمعه 25 فروردین 1385 ساعت 20:54 http://www.tachar.blogsky.com/

خیلی خوب بود یعنی اینطوری بگم کولاک بود . اگه این طوری بخواهید پیش برید دیگه هیچ کس وبلاگ منو نمی خونه !! :)

ققنوس شرق شنبه 26 فروردین 1385 ساعت 08:28 http://abarshahr.blogfa.com

سلام گرامی
مطلب جامع و کاملی درباره ی عطار نیشابوری ارائه کرده اید.
من هم به نوبه ی خود این روز رو البته با گذشت یک روز تبریک میگم
و به عنوان همشهری عطار از شما سپاسگزارم
برقرار باشید

خنده تلخ دوشنبه 28 فروردین 1385 ساعت 02:02 http://entezar1172.blogfa.com

یاهو
اللهم عجل لولیک الفرج
عید میلاد نبی اکرم صلی الله علیه واله و سلاله پاکشان امام جعفر صادق علیه السلام بر شما مبارک باد....
سلام جناب ژنرال
ممنون از حضور و توجه تون به مطالب
عذر میخوام اینقدر دیر خدمت میرسم
فرموده بودین: " مفهموم این غمگین بودن را نفهمیدم و..."
همه چیز به دو دسته تقسیم میشه :1- جهت دار 2- بدون جهت. انسان برای رسیدن به اهدافش باید کاراهاشو جهت دار کنه بارها پیش اومده دونفر با امکانات یکسان کاری رو شروع کردن اما یکی به درجات بالا رسیده و یکی در نیمه راه مونده عدم موفقیت این فرد جهت دار نبودن کارهاشه ، برای اینکه کارهامون جهت دار بشن باید یک هدف کلی برای خودمون تعیین کنیم و با توجه به پیش نیازها اهداف زیر مجموعه و کارهایی که باید صورت بگیره رو مشخص کنیم اما همه اینها بدون تلاش هیچند و این تلاش به نیروی محرکی نیاز داره.....
مثلا وقتی مشکلی برامون پیش میاد هدف کلی ما حل مشکله و پیشنیازش انجام فلان امره برای انجام این امر باید تلاشی صورت بگیره و این تلاش نیروی محرکی میخواد که با جهت دار کردن ناراحتی ایجاد شده از وقوع این مشکل نیروی محرک خوبی در اختیار داریم.
در انتظار فرد منتظر برای تحقق خواستش که ظهور منتَظَر است باید تلاش کنه نیروی محرک این تلاش همین غم است (که باید بهش جهت داد) حالا اگر منتظر بشینه یه گوشه و غصه بخوره انتظارش سر میاد؟ پس همونطور که خودتون گفتین این غم باید درونی باشه و نیروی محرک آماده سازی خود و جامعه برای ظهور. مثل عاشق و معشوقی که از هم دورن اگر این دوتا بشینن یه گوشه و گل برا هم پرپر کنن بهم میرسن؟
پایدار و برقرار باشید
التماس دعا - یاحق
http://entezar1172.blogfa.com
http://goftmanema.blogfa.com

خنده تلخ دوشنبه 28 فروردین 1385 ساعت 02:04 http://entezar1172.blogfa.com

اما مطالب ایندفعه:
خیلی عالیه
اول شعر
دوم عکس
و سوم زندگینامه
تازه هم استانی هم هستند و ...
ممنون
خداقوت

الهه بانو سه‌شنبه 29 فروردین 1385 ساعت 13:28 http://elahebanoo.persianblog.com

با سلام
به اطلاع میرساند
برای سومین بار
مسابقه شعر « بالی برای پرواز »
بزرگترین مسابقه سراسری طرح فارسی
برگزار میشود
برای شرکت در مسابقه کافی است حداکثر هفت طرح خود را به آدرس balibarayeparvaz@gmail.com ارسال کنید.
با توجه به محدودیت مهلت ارسال آثار برای اطلاع از جزئیات بیشتر روی آدرس http://balibarayeparvaz.parsiblog.com

کلیک رنجه و مطالب آن را دنبال کنید
حضور شما مایه دلگرمی و شادی ماست...

جهت سهولت دسترسی به آثارتان خواهشمندیم طرحهای ارسالی خود را با استفاده از نرم افزار Microsoft word تایپ و به نامه خود Attach نمایید.
(راستی میتوانید 207 طرح دو سال پیش بالی برای پرواز را اینجا بخوانید
http://balibarayeparvaz.persianblog.com/)
یادتان نرود ! حتما شرکت کنید...

غریبه چهارشنبه 30 فروردین 1385 ساعت 01:06 http://banouye-sib.blogsky.com

سلام
درود بر شما که یاد بزرگواران را زنده میدارید
به امید روزی که همه ایشان را بشناسند
با سپاس از زحمت نگارش و تحقیق شما

بزرگداشت عطار نیشابوری در ارمنستان
شب شعر بزرگداشت عطار نیشابوری با حضور جمعی از دوستداران و علاقمندان به زبان فارسی، عصر دیروز در مسجد جامع کبود شهر ایروان برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگ و ادب مهر ، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، در این مراسم چند تن از شاعران و فارسی آموزان ارمنی به همین مناسبت اشعارخود را قرائت کردند.

قرائت اشعاری از شاعران بزرگ ایران زمین به ویژه غزل ها و رباعیات عطار نیشابوری در این مراسم ، مشام فرد فرد حضار را با عطر دلاویز شور و عشق و زیبایی شعر ایرانی معطر ساخت . همچنین در این مراسم فارغ التحصیلان نهمین دوره آزاد آموزش زبان فارسی نیز با روانی و تسلط تمام ، اشعاری از عطار نیشابوری را قرائت کردند.

خانم نوارت آرکلیان ، معلم با سابقه ی زبان فارسی درارمنستان دراین مراسم طی سخنانی با اشاره به روزبزرگداشت عطار، فرازهایی از زندگی نامه وی را به همراه نمونه هایی از اشعارماندگار این شاعر بزرگ به اطلاع حضار رساند.

رضا عطوفی، رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان نیز ابراز امیدواری کرد فارسی آموختگان به عمق و محتوای اصلی آثار شاعران و ادیبان ایرانی توجه بیشتری کرده و عرفان اصلی و عشق واقعی به حق تعالی را دراین آثار بجویند

محمود مونسی سردرود چهارشنبه 30 فروردین 1385 ساعت 09:24 http://www.sardroud.blogfa.com

درود بر دوست بسیار عزیزم ژنرال عزیز
آقای کرباسی گل با عرض ارادتی فراوان منتظر جواب ایمیم هستم
در ضمن وبلاگ موسیقی سنتی ایران بروز شد..
خوشحال میشم نظر جنابعالی رو بدونم

یک دوست جمعه 7 اردیبهشت 1386 ساعت 11:08

اول از همه سلام .
امیدوارم که از زندگیتان لذت ببرید . از اینکه به یاد بزرگداشت شعرای ایران کهن هستید ، خیلی ممنون . باید بگم که به ۲ وبلاگ برای عطار نیشابوری سر زدم . اما باور کن وبلاگت خیلی کامل و جامع هست . چرا برای وبلاگتون آمار بازدیدکننده نمی گذارید ؟
انشاءالله به هرچی می خوای برسی .

انشاءالله
با تشکر
یک دوست



برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد